Colegiul Național
“Mircea cel Bătrân“
Râmnicu Vâlcea
Unitatea de învățământ s-a înființat în 1920, aceasta purtând de la înființare până în prezent următoarele denumiri:
81920 – Şcoala de Fete cu durata de 8 ani ;
1929 – Liceu de Fete cu durata de 8 ani ;
1948 – Şcoala Medie de cultură generală (de fete);
1956 – Şcoala Medie de cultură generală cu caracter mixt;
1961 – Se adaugă Şcoala Generala de 8 ani, devenind Liceul de cultură și cu profil de educaţie fizica;
1970 – Liceul de Matematică Fizică Vasile Roaită;
1982 – Liceul Industrial nr.7;
1990 – Liceul Teoretic Mircea cel Bătrân;
1999 – Colegiul Naţional Mircea cel Bătrân.
Colegiul National “Mircea cel Batran” din Ramnicu-Valcea are o istorie interesanta, devenita, aproape, legenda, privind inceputurile acestei unitati de invatamant, care se regasesc in anul 1915, cand a aparut initiativa infiintarii “Institutului modern de domnisoare – Zoe Bulat” cu clasele I-V. Activitatea institutului era pusa sub controlul Ministerului Instructiunii Publice.
Institutul a functionat numai in anul scolar 1915 – 1916, ca dupa terminarea primului razboi mondial sa-si reia activitatea in 1918 cu clasa I cu 22 de eleve; clasa a II-a cu 14 eleve; clasa a III-a cu 21 de eleve; clasa a IV-a cu 8 eleve si clasa a V-a cu 11 eleve, efectiv destul de mare pentru acel timp. Elevele, pregatite in pensioane particulare, dadeau examene la sfarsitul anului scolar cu profesorii liceului de baieti, ceea ce le asigura dreptul de a obtine diplome recunoscute de stat. Dar taxele scolare ale institutiilor particulare fiind enorme pentru cei mai multi parinti, Ministerul Instructiunii Publice le-a venit in ajutor, admitand pentru anul scolar 1919 – 1920 ca elevele din cursul superior, clasele V-VIII, sa fie inscrise alaturi de baieti sub forma claselor mixte.
Solutia Ministerului a permis directorului liceului de baieti si comitetului scolar sa se gandeasca la punerea bazelor unei scoli secundare de fete. In anul scolar 1920 – 1921, se infiinteze clase extrabugetare de baieti pe langa celelalte intretinute de stat.
Dupa acest model, se inscriu la liceu si 160 de eleve grupate in patru clase extrabugetare. Astfel se pun bazele primei scoli de fete cu program asemanator liceului de baieti. La 15 august 1921, profesorii au ales in unanimitate ca directoare a primei Scoli de Fete din Ramnic pe Anastasia Penescu, profesor titular la Scoala Normala de Fete.
Intrucat spatiul pus la dispozitie de catre Liceul de Baieti nu mai corespundea numarului mare de clase si de eleve, conducerea si comitetul scolar hotarasc cumpararea unei cladiri, care, cu unele amenajari si extinderi, sa poata asigura functionarea normala a cursurilor. Pentru crearea de fonduri se pregatesc serbari scolare, se apeleaza la donatii si se maresc taxele scolare, ajungand in septembrie 1923 la 2000 lei pentru o eleva din cursul inferior si 3000 lei pentru o eleva din cursul superior, si o cotizatie din partea parintilor de 50 de lei anual. Ministerul Instructiunii contribuie cu 800.000 lei, iar Comitetul scolar cu 450.000 lei. Astfel, in anul scolar 1925 – 1926, Liceul de Fete se muta in local propriu pe strada General Praporgescu nr. 36. Conditiile sunt acceptabile: sali de clasa corespunzatoare, dotate cu mobilier scolar nou.
Procesul de invatamant se desfasoara normal, liceul fiind incadrat cu cadre didactice calificate. Functionand numai cu sectie literara, elevele din clasele VII-VIII (curs superior) nu sustineau teze trimestriale la matematica, iar clasa a VIII-a nici la fizico-chimice. Intre anii 1920 – 1925, 1931, 1933 si in trimestrul 1 al anului 1934 – 1935 cunostintele elevelor erau apreciate cu calificativele; foarte bine, bine, suficient si insuficient. In restul anilor scolari, notarea se facea cu note de la 10 la 1.
Disciplina elevelor in scoala si in afara de scoala era reglementata prin legea si regulamentul elaborate de Minister. Uniforma scolara, emblema scolii, numarul matricol si carnetul de identitate erau obligatorii pentru toate clasele. Abaterile de la disciplina scolara erau sanctionate de conferinta profesorilor si puteau ajunge pana la eliminarea definitiva din toate scolile statului, cu aprobarea Ministerului. In asemenea cazuri, Ministerul comunica tuturor scolilor numele elevei sanctionate pentru a nu fi inscrisa.
Manualele scolare, tiparite in tiraje insuficiente si cu preturi ridicate, erau greu de procurat pentru majoritatea elevelor. Din aceasta cauza se foloseau manuale vechi, cumparate, indeosebi, de la anticariate. Remarcam calitatea procesului instructiv educativ datorat muncii altruiste, responsabile si entuziaste a cadrelor didactice, care au pregatit numeroase promotii de eleve, multe dintre acestea continuandu-si cu succes pregatirea in forme de invatamant superior.
Din 3 august 1948, Liceul de fete din Râmnicu Vâlcea se transformă în şcoală medie de cultură generală. Începând cu anul şcolar 1956 -1957, şcoala medie de fete devine mixtă.
In anul 1954 se desfiinteaza Scoala Medie Tehnica de Comert si se infiinteaza Scoala Tehnica Sanitara. Localul Scolii Medii de Fete, din strada Praporgescu nr. 36, devenit neincapator pentru cele 27 de clase cu 857 de eleve, este transferat Scolii Tehnice Sanitare, iar Scoala Medie de Fete primeste in schimb localul din strada Arges, nr. 52, ramas liber prin desfiintarea SMTC, local in care functioneaza si astazi.
Din 1956-1957 şcolii i se adaugă secţia fără frecvenţă, iar din data de 1 septembrie 1959 şcolii i se atribuie numele de „Şcoala medie mixtă Vasile Roaită”.
Școlii medii Vasile Roaită i se adaugă Şcoala medie nr. 3 cu program de educaţie fizică, şcoală ce se înfiinţase la 1 septembrie 1958 și care, facea parte din cele 10 şcoli medii cu acest profil, care au existat la acea vreme în ţară.
In viata Scolii Medii de Fete s-au produs, la inceputul anului scolar 1956 – 1957 transformari spectaculoase: Institutul modern de domnisoare cu clasele I-V infiintat in anul scolar 1915 – 1916, a devenit, dupa 41 de ani de activitate, 1956, Scoala Medie mixta prin comasarea claselor Scolii Medii Tehnice de Comert – in lichidare, si prin admiterea in clasa a V-a si a VIII-a a candidatilor din randul baietilor si fetelor. S-a numit o conducere noua, director – profesor Ionica Georgescu, si director adjunct – profesor Vasile Roman, absolvent al Facultatii de Filologie din Cluj, promotia 1956. Inventivitatea, dinamismul si eficienta sunt cele trei coordonate ale activitatii colectivului profesoral si ale conducerii scolii.
Intre cele doua scoli medii de cultura generala existente in Ramnic: Scoala Medie nr. 1 (fosta de baieti) si Scoala Medie nr. 2 (fosta de fete) s-a creat o adevarata stare olimpica, o intrecere din care au avut de castigat elevii. Rezultatele s-au concretizat in numarul mare de olimpici la toate disciplinele, in confruntarile dure privind admiterea in invatamantul superior si in alte domenii cultural – sportive, scoala noastra ocupand locuri fruntase in aceasta competitie loiala.
In paralel, conducerea scolii s-a straduit sa asigure conditii optime de functionare procesului instructiv – educativ, luand masuri de reabilitare a noii locatii. Printre lucrarile importante mentionam inlocuirea tuturor dusumelelor din lemn ale celor doua pavilioane cu plansee de beton intre etaje, parchetarea tuturor salilor de clasa si confectionarea estradelor pentru catedre, mobilier scolar nou, laboratoare etc. A fost imprejmuita curtea scolii cu gard din stacheti de brad si stalpi de stejar, inalt de 1, 80 m. pe o lungime de circa 600m.
În septembrie 1961 s-a comasat cu Şcoala Medie nr. 2 şi a devenit o secţie a liceului ”Vasile Roaită” cu patru categorii de discipline sportive: atletism, gimnastică sportivă, fotbal şi volei.
In primii ani de activitate, profesorul Vasile Roman, director adjunct, a elaborat un proiect de continuare a lucrarilor de constructie a cladirii inceputa de Ministerul Instructiunii Publice in 1913 si neterminata. In concret: supraetajarea intrarii principale, adaugarea unei constructii noi in prelungirea aripei de pe strada Carol I si mansardarea podului pentru internat. Initiativa nu s-a putut finaliza intrucat directorul adjunct a fost transferat, pe aceeasi functie, la Scoala Medie nr. 1 incepand cu 15 septembrie 1958. Dupa 45 de zile, la 1 dec. 1958, a fost promovat ca inspector metodist la Sectia Raionala de Invatamant, iar la 1 iulie 1958 – numit Seful Sectiei de Invatamant si Cultura a Sfatului Popular Raional Ramnicu-Valcea, functie ce i-a permis sa puna in practica planul sau de extindere a Scolii Medii nr. 2.
A definitivat documentatia:
- Memoriul privind oportunitatea si importanta lucrarii,
- Proiectul de tematica
- Fotografii ale constructiei existente.
Le-a adunat in dosare si impreuna cu Stefan Babu, secretar al Sfatului Popular Raional, au mers la Ministerul Invatamantului, la Comitetul de Stat al Planificarii (CSP) si la Comitetul de Stat pentru Constructie, Arhitectura si Sistematizare (CSCAS), lasand la fiecare for central cate un dosar.
In Planul de Stat pe anul 1960, a aparut aprobata lucrarea “Supraetajare si extindere Liceu Vasile Roaita Ramnicu-Valcea” (fara mansarde; s-a aprobat, in schimb, construirea unui internat cu 500 de locuri si o cantina cu 1000 de abonati, in zona nord, subordonata administrativ Liceului V. Roaita).
La 1 ianuarie 1963, au inceput lucrarile de extindere. Intr-un timp record, opt luni, constructia a fost terminata.
Anul scolar 1963 – 1964 s-a deschis intr-o cladire aproape noua.
S-a creat astfel una dintre cele mai mari, mai moderne si mai puternice scoli din regiunea Arges, cu o suprafata utilizabila de 5852,8 mp si un volum de 27000 mc cu 30 de sali de clasa, 9 laboratoare, 7 cabinete si o biblioteca, la care se adauga o sala de spectacole, doua sali de gimnastica, terenuri de volei, handbal, baschet si pista pentru atletism, precum si un parc propriu desi scoala este amplasata la poalele dealului Capela.
Imbunatatiri majore ale bazei materiale au mai adus: profesorul Gheorghe Negoita – director, si adjunctii -1 Valeria Sandulescu, Grigore Lazarescu, Iulian Iovan si altii: s-a introdus incalzire centrala, s-au inlocuit pardoselele deteriorate cu parchet, s-a imprejmuit curtea scolii cu zid de piatra, panouri de beton si stacheti de stejar, s-au dotat laboratoarele cu mobilier adecvat si exponate didactice actualizate.
In 1963, Scoala Medie nr. 3 s-a desfiintat ca unitate, iar clasele cu program special de educatie fizica s-au comasat cu Liceul Vasile Roaita, avand in conducere pe profesorii Gheorghe Negoita, Valeria Sandulescu si Iulian Iovan.
In 1962, clasele V-VII cu program normal, au fost transferate Scolii Generale nr. 5, nou infiintata.
In anul scolar 1956 – 1957 a fost infiintata Sectia fara frecventa cu clasele V-XI, iar din 1962, numai cu clasele VIII(IX)-XII. Invatamantul seral dateaza din anul 1962, cand Scoala medie serala de pe langa Uzina de produse sodice Govora a fost transformata in sectie serala a liceului Vasile Roaita. A continuata sa functioneze tot la Govora pana in februarie 1966, cand Sectia de Invatamant si Cultura a Sfatului Popular Regional Arges a aprobat transferarea elevilor Liceului “Vasile Roaita”.
Temporar, cu aprobarea Ministerului Educatiei si Invatamantului au mai functionat clase speciale de invatamant intensiv.
Principalul obiectiv al conducerii este creşterea prestigiului şcolii şi promovarea constantă în mass-media a activităţilor desfăşurate şi a rezultatelor obţinute de către cadrele didactice şi elevii acestui colegiu.
Profesori participanţi la cursuri de perfecţionare în străinătate (Franţa, Olanda, Anglia, Germania, Belgia şi Rusia). Numeroși profesori sunt autori de manuale școlare și culegeri.
Dintre personalitățile ieșite de pe băncile școlii, cu câteva repere biografice, amintim: Romeo Rădulescu (Primar municipiul Râmnicu Vâlcea), Radu Berceanu (maestru al sportului, inginer aeronave, parlamentar), Daniel Zinelli (consilier Ambasada României la Lisabona), Cornelia Roman (medic chirurg cardiolog în SUA, a lucrat în echipa cu Prof. Univ. dr. Pop D. Popa), Bogdan Droașcă (profesor universitar), Laurentiu Lemeni (absolvent a trei facultăți, profesor universitar la Academia Militară București), Popescu Romulus (arhitect și profesor universitar la Facultatea de Arhitectură), Daniel Medvedov (arhitect Institutul de Arhitectură New York), Dan Marinescu (inginer automatică SUA), Ivona Vladut Efrimov (cercetător științific în domeniul restaurării și conservării monumentelor de artă), Narcisa Barbu (istoric), Simona Bratu (medic SUA), Claudia Roman cercetator Los Angeles), Ileana Comănescu (cercetător la Institutul de Lingvistică București), Elena Marinescu Sorca (doctor inginer, cercetător științific Institutul Agronomic București), Laurențiu Dumănoiu (absolvent Academia de Studii Economice București, maestru emerit al sportului), Ionela Țirlea (multiplă campioană mondială și europeană la atletism), Ioana Liteanu (inginer constructor, componenta a lotului național de volei, participantă la Olimpiada din 1980, Moscova).
Personalități care au vizitat unitatea școlară: Grigore Vieru, Ana Blandiana, Gherasim Arhiepiscopul Râmnicului, Ion Sorescu, Andrei Marga.
Anul 2020
Anul 2020 reprezintă o sută de ani de existenţă a acestui lăcaş de cultură care reprezintă oraşul şi judeţul Vâlcea, dar şi cultura românească.
Fostă elevă a liceului, laureată cu argint la Atena 2004, la 400 m garduri. ◦ Ionela Tîrlea a început atletismul la vârsta de 13 ani și jumătate, cu antrenoarea Viorica Enescu, profesor la Colegiul Național ”Mircea cel Bătrân” Rm. Vâlcea.
A fost selecționată de 44 de ori în echipa naţională, a fost prima atletă din România care a alergat ”turul de stadion (400 m)” în mai puţin de 50 secunde (1999).
Cele mai reprezentative rezultate sunt: ◦ – 1996 – locul 6 la JO de la Atlanta (400 m.g.)
– 1998 – locul 1 la Campionatul European (400 m.g.) și locul 2 la Campionatul European în sală (400 m).
– 1999 – locul 1 la Campionatul Mondial în sală (200 m).
– 2000 – locul 6 la JO de la Sydney (400 m.g.).
– 2002 – locul 1 la Campionatul European (400 m.g.).
– 2004 – locul 3 cu ștafetă la Campionatul Mondial în sală (400 m) și locul 4 la Campionatul Mondial în sală (400 m); locul 2 la JO de la Atena.
Ioana Tîrlea
A fost elev al liceului, informatician, inventator și ambasador al turismului românesc. Este cunoscut pentru rezultatele sale deosebite la concursurile internaționale, dar mai ales pentru marele premiu Gordon E. Moore în valoare de 75.000$ obținutla concursul”Intel International Science and Engineering Fair (Intel ISEF 2013)” organizatîn SUA, una dintre cele mai importante competiții de știință și inginerie pentru liceeni din lume. În anul 2013 a fost declarat unul dintre cei mai influenţitineri ai lumii.
Ionuț Alexandru Budișteanu
A fost elev al liceului, aruncător de disc , a participat la Mondialele de juniori din 2014 de la Eugene, unde s-a clasat pe locul 13. În anul 2015 aruncătorul a devenit campionul european la Campionatul European de Tineret de la Tallinn. În anul 2017 a cucerit medalia de argint atât la Campionatul European de Tineret de la Bydgoszcz, cât și la Universiada de la Taipei. În anul 2019 a cucerit medalia de aur la Mondialele Militare de la Wuhan. În 14 septembrie 2019 și-a îndeplinit baremul pentru Jocurile Olimpice din 2020 de la Tokyo cu o aruncare de 67,32 m, stabilind un nou record personal. A fost desemnat de Federația Română de Atletism drept port- drapelul României la Jocurile Olimpice din 2020 de la Tokyo. In 2015 și 2019 a fost numit cel mai bun atlet român al anului de către Federația Română de Atletism.
Alin Alexandru Firfirică
Elev al liceului, obține titlul de mare maestru la șah, în iunie 2016, la vârsta de 14 ani, devenindcel maitânăr mare maestru din România în acel moment. ◦ Obține titlul de maestru internațional, în 2014, la vârsta de 12 ani, devenind cel mai tânăr maestru internațional din România.
În 2015 a fost câștigătorul Turneului Regilor Romgaz la individual, reușind să-l învingă aici pe experimentatul jucător german Daniel Friedman. ◦ În 2016, la Olimpiada Internațională de Șah din Baku, Azerbaidjan, Bogdan-Daniel Deac a jucat pentru echipa României la masa a treia, singura înfrângere suferind-o – cu negrele – de la marele maestru georgian Levan Pantsulaia.
Cele mai representative rezultate ale anului 2019-2020 sunt: locul 1 sub 18 ani la XXXIX OPEN Internacional Ajedrez Villa de Benasque-Spania, locul 5 la Forni di Sopra-turneul A-Italia, locul 13-Belt and Road China Hunan International Chess Open(Category A), locul 30/196 Cup of The Region 2020- blitz/Moscova, Rusia, locul 21/250-Gibraltar Chess Festival 2020 Masters.
Bogdan-Daniel Deac
Echipa școlii noastre de robotică intitulată Bionic Royals este formată din 20 de membrii talentați si pricepuți în programare și fizică. În cei 3 ani în care s-a creat întreaga echipă, au reușit să dobândească multe premii:
- 2018-2019 Promote Award – 1st place
- 2018-2019 Inspire Award – 2nd place
- 2018-2019 Motivate Award – 1st place
- 2018-2019 Finalist Alliance Award – 2nd pick
- 2019-2020 Inspire Award – 3rd place
Echipa de robotică – Bionic Royals
A fost elev al liceului, obține titlul de Campion Balcanic la
atletism, proba de 800 m, în anul 2018, 2019 și 2020. Este multiplu campion național, a participat și s-a clasat în primele șapte locuri la Campionate Europene și Mondiale. A făcut parte din delegația de sportivi care a reprezentat România la Jocurile
Olimpice ale Tineretului din Brazilia 2018.
Gabriel Voicu
BESAFENET SCHOOL OLYMPIAD 2019
BETTER KNOWLEDGE AGAINST DISASTERS
Olimpiada privind cunoașterea riscurilor naturale și tehnologice Consiliul Europei
Pe locul al III-lea s-a situat echipa Damage Control de la Colegiul Național Mircea cel Bătrân:
- Lăpadat Alexia
- Pănescu Angelina
- Mateescu Ștefania
- Lungu Irina
- Loghin Răzvan
- Stanca Albert
- Andrei Alexandru
- Vasilescu Rareș
- Boștinaru Andrei
Coordonator, Prof. Ana-Maria Arișanu
La festivitatea de premiere ce a avut loc la Consiliul Europei de la Strasbourg, fiecare echipă de pe podium a fost reprezentată de 3 elevi și profesorul coordonator.
Certificatul de Şcoală Europeană.
Ca o încununare a rezultatelor remarcabile obţinute de elevii colegiului în anul şcolar 2018-2019, în data de 4 iunie, Colegiul Naţional Mircea cel Bătrân primeşte distincția de Școală Europeană, pentru performanţele deosebite în activitatea de cooperare europeană şi pentru contribuţiile aduse la promovarea şi dezvoltarea dimensiunii europene a educaţiei.
Proiecte cu finanţare europeană coordonate de profesorii colegiului:
- Erasmus + Key Action 1 numărul 2014-1-UK01-KA102- 000500, Petroc Go! Romania” (2015, 2016)
- POSDRU/175/2.11S/149902 „TOP Management SV-BI” 2015,
- Programul Erasmus +„ Popular culture in school” nr. 2015-1-RO01-KA219-015009_1 parteneriat scolar strategic: Romania (coordonator), Suedia, Spania și Turcia,
- Programul Erasmus + „The Maths Rising All Europe” 2015-1-TR01-K219-022145ka219_3, parteneriat scolar strategic: Romania (coordonator), Finlanda și Turcia.
Concursuri şcolare organizate in Colegiul Național „ Mircea cel Bătrân”
- In anul scolar 2015- 2016, scoala noastra a fost gazda Olimpiadei Interdisciplinare ”Științele pământului”, etapa nationala;
- Concursul interjudetean ”Matematica Modus Vivendi”, aflat la a XVII-a ediţie;
- Concursul National ”Tehnici matematice”, aflat la a XVIII- a ediţie;
- Concursul Interjudeţean-Oltenia ediţia XXII,15-16 februarie 2020:
- Simpozionul National de Referate si Comunicari Știintifice ”Tehnici matematice”, aflat la a XVIII-a ediţie.
Nivel primar, gimnazial și liceal;
- filiera teoretică cu profil real și umanist;
- filieră vocațională cu profil sportiv;
- specializari: matematica-informatică;
- științe ale naturii;
- științe ale naturii -bilingv engleză;
- științe sociale;
- filologie;
- vocațional sportiv: volei și atletism.
- Număr elevi: 1472
- Număr clase: 54
- Număr cadre didactice: 93
- Personal auxiliar: 15
- Personal nedidactic: 26
- Număr imobile: 3
- Internat – cantina
- Bază sportivă formată din sală de sport și teren de sport.
Afiliat Reteaua EDU Moodle Romania